Monday, October 16, 2023

TAJUK LPKT


Kita dah masuk ke era AI (Articial Intelligent), nak buat apa pun, kita boleh guna komputer. Saya guna ChatGPT.

Bukan saja nak cari tajuk LPKT, nak buat seluruh LPKT pun kita boleh minta tolong AI ini.

INI CARA LAMA...

ini idea baru...

kita ada CU yg mudah untuk fikir tajuk LPKT

1. CU Staff Management. kat sini ada recruitment, ada training, ada prosedur disiplin, ada training, ada isu kebajikan. dari sini saja, mcm2 tajuk kita boleh fikirkan

2. CU Senjata Api. sini fokus dia ialah SOP senjata api, ambil atau keluarkan senjata, penggunaan senjata, dan serah senjata. Kemudian ada aspek setor senjata.

 


Tajuk LPKT akan datang sendiri selepas anda fikirkan tentang masalah (PENYATAAN MASALAH), dan yang kita perlu atau mahu selesaikan. 

Masalah murid sekolah hari lebih biadap dari zaman kita. Jadi? Kita nak selesaikan masalah ini kan. Maka tajuk LPKT yang sesuai ialah 'penyelesaian masalah disiplin murid sekolah kebangsaan...."

Ada juga kita di beri tugas atau projek tertentu. Kita harus lihat tugasan ini sebagai satu masalah atau cabaran. Maka tajuk kita ialah; 'pengurusan majlis hari keluarga pasukan....." Sebab untuk mengurus hari keluarga ada bermacam perkara yang perlu di selesaikan.

Lagi apa.....? Anggota kurang mahir? Tajuk kita.. 'mempertingkat kemahiran anggota dalam tugas meronda keselamatan sekolah...'

isunya ialah..... bagi kita yg pertama kali nak buat LPKT ini, nak cari tajuk pun sudah jadi satu bebanan yg menyebabkan kita hilang semangat, dan terus give-up... mmm tak payah lah nak susah2.

Satu lagi cara utk cari tajuk ialah; lihat dulu CU. 

Cara buat LPKT dari mula. Senaraikan dulu apa cadangan anda. Tapi sebelum nak cadang, tentu saya akan tanya, nak buat cerita apa? Atau apa yg anda sdg fikirkan? 

Kita boleh fikir berbagai isu yg sdg berlaku di peringkat kita. Kebersihan kem. Kebersihan dan kekemasan berek bujang. Sikap anggota baru. Kemahiran anggota baru dan lama. Pengetahuan mereka. Perangai mereka. Ampun..saya fikir yg negatif saja. Tapi saya selalu dgr hal ini di kalangan anda. Sikap anggota yg bertugas di Pintu Utama kem. Atau masalah keselamatan di Pintu Utama. Di Setor Senjata. Di Pejabat, dll.

Apa yg saya tulis ni, semuanya jatuh dalam perenggan PENYATAAN MASALAH.  Dari masalah ini, kita sudah boleh buat CADANGAN. Boleh fikirkan OBJEKTIF kajian dan mcm2 lagi.

Kalau saya guna AI, saya akan tulis semua masalah yg saya nampak, dan kemudian saya minta AI tulis 5 cadangan untuk baiki keadaan ini.

Kemudian saya minta AI tulis 3 tajuk yg sesuai. Udah tu, saya pilih satu tajuk yg ngam.

Dari sini, anda sudah tahu sikit2, bagaimana nak guna AI utk siapkan LPKT.

Selamat Berjaya


bersambung...