Saturday, October 24, 2020

1. TIPS NAK MULAKAN PhD

 "....abang nak buat PhD tak?". "Cek dah okay ni....jom lah sekali" maka terjerumus lah aku buat PhD. Semudah itu. Itu tahun 2019, dan umur aku masa tu 61 tahun. Kurang lebih bulan Julai. 

Seminggu lepas tu kami masuk ceramah GOT oleh Prof Norzaidi dari UiTM Shah Alam di USIM. Kena bayar 50 ringgit. Itu lah lebih kurang bagaimana aku mula terjerumus dalam PhD ini. Kami register bulan Sept 2019.

Sebenarnya kami berdua sudah lama rancang nak buat PhD. Tapi persepsi aku, PhD ni untuk ahli akademik atau untuk pensyarah jer. Masa aku di UM sebagai salah seorang Pengarah di situ, Tan Sri Ghauth Jasmon selalu dok tanya  pasal bilangan PhD holder di kalangan pensyarah di UM sebab ia ada kaitan dengan ranking UM.

Lagi satu, PhD ni mahal bebenor.

Sehingga lah aku join UiTM, terkejut benor sebab kos PhD sini sangatlah murah. Lebih murah dari masa aku buat MBA pd tahun 1989. Tapi semoga aku boleh selesai buat PhD ni.

Apa kesilapan dan kekuatan aku buat PhD ni dan apa tips yang boleh aku share?

bidang apa?

Prof serba tahu bgtau, terjun dlm bidang yang hang suka, yang hang sedang buat, atau mahu buat, atau apa saja... asal penuhi kriteria ini. [1] senang atau boleh dapat data [2] yg hang biasa buat, pernah buat, ada pengalaman. akan mudahkan kita nak goreng. kalau pembuat sabun basuh, buat lah tajuk sekitar sabun. cth nya; pasaran sabun, pesaingan, menceburi, masa depan industri sabun buatan kecilan, dan mcm-mcm lagi [3] isu harian pun boleh asal kreatif dan membeliakan mata pembaca

kesilapan! ramai student ambik tajuk yg sudah basi khususnya mereka yg dlm bidang pendidikan... asyik-asyik sekitar isu yg sama ja. tidak ada pulak yg nak kaji mengapa ibu bapa hari ini meletakkan beban mengajar dan mendidik kpd guru semata-mata. DAN tiada pulak kajian kesan negatif campur tangan politik dalam dasar pendidikan negara....

kalau ada... saya pun nak baca juga tesis atau artikel itu.  

metodologi?

rakyat Msia majoriti 99.9999% mahu buat kajian kuantitatif. saya pulak suka kualitatif, sebab saya tak faham geraf, statistik, matematik bagai.... kemudian finding kuantitatif (dia laa) hanya nak kata, kecantikan seorang wanita bergantung kepada mata yang melihat.

dan atas sebab-sebab berikut....

boringnya saya nak baca tesis tersebut.

saya suka baca masalah sosial spt mengapa isu atau masalah dadah di dalam negara tidak ada kesudahan. mengapa ahli politik suka memecah-belahkan perpaduan antara kaum. mengapa setengah ahli politik menyokong ahlinya melakukan jenayah menceroboh tanah kerajaan. dan macam-macam lagi

tapi tajuk ini sukar utk di buat kerana tiada orang yang akan beri bantuan untuk buat dan universiti pun tak berani nak terima tajuk ini

Persiapan Mental

mendeley, google translator, chatGPT, google scholars, grammarly, quillbot & consensus. semua ni amatlah penting untuk buat PhD. Tiada ini, mmg akan mental. tapi bila dah ada, kena belajar cara guna supaya mereka ini membantu.

next, masuk kelas dr Muhsin. cari dia kat facebook dan telegram. Dia akan ajar betul-betul memenuhi keperluan pelajar yang sentiasa kelabu dgn yuran yg sangat rahmah dan madani. biasanya dia akan mula dgn kelas percuma. 

dia pulak akan ngajar di seluruh negeri dgn syarat cukup pelajar utk tampung minyak tiket tol hotel dan makan. saya dan setengah kwn2 lain byk belajar dgn dia.

Cari Tajuk

Aku dalam bidang 'training'. Minat giler dgn training. Jadinya aku pileh tajuk training. Aku juga bekas askar, jadi aku sasarkan bekas askar atau apa yang di gelar sebagai veteran.

Bincang2 dgn adek aku, maka timbul lah satu tajuk yg ringkas. Dari tajuk itu saja, kajian aku sudah termasuk dlm ketegori BASIC RESEARCH dan akan guna metodologi KUALITATIF. Bila SV aku tguk tajuk aku ni mula2 libatkan ATM, dia nasihatkan jangan sebab banyak maklumat berdarjah (classified information) yg akan beri aku masalah nak siapkan tesis dan suruh aku fokus kepada PERHEBAT sahaja.

SV aku ni memang terror, sekali tguk tajuk dia sudah boleh batuk nasihat yg amat bernas.

Proses Cari Tajuk. Perbezaan am orang akademik dgn orang industri dlm mencari tajuk. Dlm kursus research skills yg aku hadir, mereka kata kena baca banyak artikel dlm bidang yg kita nak buat kajian, lepas tu kena kenal pasti "gap". Dari situ baru tahu apa tajuk yg kita nak buat. dalam byk2 gap, aku baru tahu kemudiannya, ada jugak "theoretical gap". Cari dlm google scholars type of gaps. cari Miller.

Gap ni apa? Gap ni ialah mende yg orang belum kaji, dan kita nak kaji. Itu kata ahli akademik. Bagi kita practitioner ni, hari2 kita nampak gap. Iaitu kelemahan atau sesuatu yg gomen terlepas pandang. So kita nak kaji sebab apa laki takut bini....cth jer.

cara cari/kenal gap. kita fikir ja... eh orang belum buat ini, atau belum pertimbangkan faktor ini.... itu lah gap. kalau orang belum buat atau belum pertimbang, maka elok lah kita pertimbang. kalau kat India China US Aus dah buat? Gap jugak lah, sebab kat malaya ni belum buat.

aku ni kan udah masuk level kalau membaca boleh tahan maksima 20 minit jer.

Bagi kami rakyat marhain dan orang biasa atau orang industri..., kita sebenarnya dah tahu apa MASALAH yg sedang berlaku atau sudah lama berlaku. Kemudian kita fikir apa OBJEKTIF kita atau CARA untuk selesaikan masalah itu. Nak siasat punca masalah ker, nak perkenal satu solution atau MODEL untuk selesaikan masalah itu, atau nak cari faktor2 penyebab perpecahan dsb.

Ada sekali tu PM tanya sorang mamat tu... apasal Sabah ada masalah air (water) sudah bertahun-tahun dan tidak boleh di selesaikan. Mamat tu jwb mudah ja. Dia kata sebab ada campur tangan politik. Itu lah beza nya kita dgn ahli akademik. Belum buat kajian, sudah ada jawapan.

Jadi... tuan puan sudah ada jawapan bagi tesis tuan puan, dan tugas tuan puan sekarang ialah utk sesuaikan tesis tuan puan kpd penyelesaian yg kita terang-terang sudah tahu.

OBJEKTIF PULAK. Bila sudah ada objektif, maka itu lah TAJUK atau TOPIK kajian kita. Betul ke ni? @ apahal pulak ni?

CONTOH

Orang kg aku ni nmpk mcm tak bersatu, tak sebulu, tidak agresif, ada berkelompok ikut politik, kumpulan kaya atau brapa byk duit dlm bank, ada pulak yg fikir diri sendiri saja dan ini semua menyukarkan untuk sama-sama majukan kg yg tercinta ini. Nah! Ini adalah PERNYATAAN MASALAH. Atau apa yg aku nampak atau perasan, mungkin hanya persepsi aku sahaja. Hati2 adek kakak! 

Lepas tu apa aku nak buat supaya mereka bersatu untuk majukan kg? Di sini sudah nampak kan apa OBJEKTIF aku. Mungkin tajuk tesis aku 'Penyatuan penduduk Kampung XXX'. Mahu sedap lagi.. 'Pembangunan pendekatan (formula) penyatuan penduduk kampung'  

Developing an approach of uniting villagers in the rural areas.

Dlm tajuk tesis yg baik sudah nampak OBJEKTIF (ia itu to develope), ISU (unity among villagers) dan metodologi (kualitatif sebab saya guna perkataan 'developing'). Membangunkan satu model untuk menyatu-padu penduduk Kg Tersusun Kubur Sifar. Short and sharp!!! Jgn berangan nak buat tajuk yg bombastik ala2 level PhD gitu. Aku hanya mahu lulus PhD saja. Bukan nak glamer.

Nanti ada pensyarah kata tajuk kamu ni tak mcm tajuk PhD la mat! Hang minta lah cadangan dia. Lepas tu dia jawab, "kamu cari lah sendiri". Mula lah nak tarik diri... kan kan. 

Dlm Chapter 1, kena ada pernyataan masalah, isu, dan objektif.

MASALAH; orang kg tidak bersatu. 

OBJEKTIF; membangunkan formula/pendekatan menyatukan orang kg. 

ISU; perpaduan orang kg.

Konpius? Patutnya begitu sebab nanti lepas aku ada PhD, apa aku ckp dan tulis akan menyebabkan orang confuse, maka matlamat seorang PhD atau Prof sudah tercapai. Bikin orang confuse. hahaha..

Tu sebab lepas masuk lecture theatre yg di sampaikan oleh seorang prof, kita masuk kelas tutor pulak. Bukan apa... tak faham mende apa yg prof tu ajar!!!

Mcm mana pun aku harap kwn2 boleh baca dan boleh faham tentang mesej aku untuk mencari tajuk dan menulis Chapter 1... sikit2.

Saya ulang...mula2 JANGAN cari tajuk atau fikirkan tentang tajuk. Cari masalah dulu, dan bagaimana kita mahu selesaikan masalah itu. Dari situ barulah kita tahu apa objektif kita, apa masalah, isu, dll...

masalah negara, negeri, kawasan, kg, komuniti, keluarga, sekolah, peniaga kecil, pekebun tanaman cili, pekebun kecil, penduduk luar bandar, siswa, pemandu grab, penghantar makanan grab food dan panda food,..... byk nyer!!! yer la... aku suka kajian sosial. Rasulullah pun sama tau...!

dari situ anda sudah fikir apa nak buat.... kalau aku jd kjaan.... nah itu lah objektif nya.

Nak habaq bagi... aku mula2 memang tak tau apa pun. Selepas aku terjerumus dlm program PhD ini, aku tidak boleh berpatah balik. Pertama malu, kedua duit, ketiga masa dan keempat tenaga dan usaha. Aku kalau boleh tidak mahu semua itu sia-sia. Dan cita-cita aku tinggi bha!!

SEBELUM BUAT PhD, dan mahu tahu lebih lanjut, cari Dr Hj Mohd Mushin bin Ismail, dia buat class basic PhD percuma, kadang2 sampai 3 jam. Seterusnya baru dia caj. Ramai sudah supervisor PhD rekomen student pergi belajar kat dia.

Jika ada class satu jam 80 rgt dan sebagainya, fikir lah dulu mcm mana. Saya penah hadir kursus SLR, rasanya apa pun tak tahu.

Aku sudah masuk level paksa diri.   

aku ada jumpa sorang kawan nak buat kajian pasal autism. budak cacat lah ni. aku tanya senang dapat data ka? dia jawab susah. aku ckp baik abaikan tajuk ni... susah mau siap ma. aku cadang kat dia, how to control demam dengue kat (mana2 lah).

Senang kan. ada novelty kat situ. Penilai akan tanya, what is the novelty of your research. Eleh... bacalah SIGNIFICANT OF THIS STUDY. cth novelty! Orang Kg Pucuk Pinang Merah telah berjaya hapuskan demam dengue!!! ada contribution to new knowledge.

jgn buat tajuk demam dengue ni ya....5 tahun belum siap lagi, sebab nak tguk result, sebelum, semasa dan selepas.

adjust sikit... creating awareness among mak cik and pak cik yg tak sekolah on how to reduce spread of dengue....nah ni baru mudah. TAPI tajuk tesis kita yg awesome ialah; The Level of Dengue Fever Awareness Among Elders in Kg...

MULA MENULIS

Pendahuluan (introduction). Aku tulis punya tulis udah dekat 30 muka surat, masih dok kelabu lagi. Aku pun tanya dgn mentor aku. SV aku mmg terbaik! Dia perkenal sistem mentor-mentee. Yg pandai atau yg senior ajar yg baru atau yg masih dok konfius. Aku kompius sebab tak tahu beza intro, background study dgn problem statement.

Problem statement ialah hal2 negatif tentang kg tersusun tu. tentang semua hasrat kjaan tidak tercapai, masalah pecah belah, masalah orang miskin kg yg tidak dapat di selesaikan, masalah politik dlm msjid. wow!! kg aku mmg byk masalah.

ni aku nak share cara buat problem statement.

1. cerita.. "sebuah kg di mana penduduknya semua bersatu akan menyebabkan keadaan yg harmoni dan boleh menghasilkan mcm2 perkara yg positif".  ayat ini di sebut sebagai vision.. kita mulakan ayat dlm problem statement dgn nyatakan satu vision di mana jika masalah yg kita nak cerita sat lagi tidak wujud akan beri satu suasana kg yg harmoni dll.

2. tetapi....!!! nah! sekarang kita senaraikan, kita umpat dan fitnah, segala yg negatif yg berlaku di kg kita. ingat ni, dlm problem statement kita kena guna -ve statement.

2.1 kesan dia pulak. "jika masalah ini berterusan, maka....."

3. cara yg mungkin terbaik untuk selesaikan masalah ini ialah dengan membuat kajian tentang sifat2 orang kg ini, atau pun hang nak cerita ... tentang pegangan politik mereka ... atau pegangan ugama mereka.... ayat ini ialah ayat cara selesaikan masalah ini.

semua ayat di atas kena ada reference atau citation. jgn syiok2 ja. setiap problem mesti tulis begini. tp ni cth jer, kita kena lah elaborate sikit, nmpk mcm kita ni seorang intelek hehehe

aku penah ckp kat kwn...kalau aku saja2 tulis reference atau citation ok dak? Dia jwb kalau depa jumpa satu reference atau citation tipu punya.... habis semua boleh jadi kantoi...

Apa2 pun... tguk you tube pasal 'problem statement'. Ia lebih baik yg dari dlm buku. Ada berpuluh u tube yg kita boleh tguk. 3 atau 4 minit kita dah tahu ada kualiti tak u tube tu. then jump yg lain pulak.

Ada sekali saya terlihat problem statement dari seorang consultant. Pendekatan dia lebih baik dari para akademik.

Background Study. Cerita lah pasal hasrat kerajaan. Bab masalah sosial. Bab politik sikit. Bab kemiskinan. Bab orang kg yg bijak pandai tp tercicir dll. Bab peruntukan kjaan. Bab kg berjaya dan yg tidak berjaya. Semua ini menjurus pasal kg kita jugak... nak bg tau ada yg berjaya dan ada yg tidak berjaya. Dan bagaimana mereka berjaya dan bagaimana mereka jd tidak berjaya. Cerita sikit2 jer, sebab jgn dedahkan modal yg kita nak guna dlm recommendation nanti...

Masalah PhD ni kan.... semua orang tahu tajuk dan masalah dan isu. Tapi tak buat apa2. Kita pun buat lah apa yg kita rasa kita betul. 

kalau orang ckp...ala ini semua orang tahu!!! ya betul... tapi apa yg sedang berlaku??? dan mengapa masalah ini terus berterusan??

Nah itu lah 'novelti nya PhD kita'. Menyelesaikan satu masalah yg very very simple, yet nobody care to solve it.

mcm masalah palestin. masalah dadah. masalah rasuah. dll

RUJUKAN. Teman tanya sorang Prof, kenapa mesti guna uma sekaran, creswell, mariam, k yin.... kenapa tak guna orang lain? dia jwb mudah, dan saya terus akur. sebab mereka ini ialah 'guru' of research methodology...

sahabat sekelian, akur lah dgn kehendak ini. mereka betul!! lagi satu, kita masih student, dan kena dengar cakap SV dan semua lecturer kita.

MAAF BAHASA MCM PROF PULAK DAH... kompius!!

mendeley, google scholar, grammarly, wajib ada dlm laptop. sebelum tu, buat satu emel ringkas khas utk PhD kita, kedua register dgn software/program tersebut. ringkasnya... emel tu utk PhD atau Master sahaja. jgn campur dgn emel biasa...nnti cluttered inbox kita. saya ada kawan buat emel mamat12345@gmail.com. senang nak ingat. password dia...tamam4321

software grammarly ni mahal, tapi sangat penting bagi mereka yg kena tulis dl bahasa inggeris, termasuk teman ni hah. apa2 pun baik beli di shopee. murah banget.

OK STOP sini dulu... yg bawah ni semua cerita lama...

Rahsia Kejayaan

ni bukan rahsia betul sangat, tetapi amat penting. saya terjumpa dan kenal dgn Dr Azinuddin di PERHEBAT. Masa tu baru jer beliau selesai PhD. Beliau bg saya motivasi baik punya. Bagi saya tesis yg berkaitan untuk saya rujuk.

Inilah punca utama saya nmpk jalan apa nak buat. Beliau siap buat rajah apa itu problem statement, tajuk, link link yg patut.

Kedua ialah pn Wan Azmin, salah sorang bos besar di PERHEBAT. Bantu saya tahap terbaik lah. Tak tahu nak ckp mcm mana lagi. Rupanya orang kg saya... Lorong Satu Kg Jana Baru Kamunting. Anak askar pulak tu.... patut la cenge. Tp v friendly n v resourceful.

Tak lupa adek saya dan SV saya. Depa dua orang ini mmg tera. Saya tak boleh nak hambat. Tp OK la, byk bantu, byk share idea. 

Ringkasnya, semua orang ada keajaiban tersendiri yg Allah beri. 

NASIHAT IKHLAS

nasihatlah kat kwn2 yg nak buat PhD, jgn buat PhD hingga sudah pasti tajuk apa nak buat, dan paling penting jumpa n tanya orang2 yg tak berapa pandai. Depa akan kongsi sbb apa depa slo-melo. Sebab orang yg laju ni, depa mmg laju. 

udah tu tanya orang yg laju buat PhD, apa sbb nya.

Cth bagi diri saya sendiri.... dah sebulan lepas daftar baru nak kenal Mendeley. Guna mendeley sekejap, dia hang (gantung) pulak dah... lama lepas tu baru kenal Grammarly. 

Baru nak tahu basic and applied research! Kandungan problem statement.... mcm2 lah mende yg kita perlu tahu sebelum terjun masuk buat PhD.

Dan cari lah Prof atau Dr yg pakar dalam bidang kuantitatif atau kualitatif. Saya hanya kenal Prof Zainuddin Awang dan Prof Rosmimah. Dua2 pun ex uitm. Pakar habis.... ngajar pun dari hati. Prof Z pakar kuantitatif dan Prof Ros, pakar kualitatif.

Ramai orang masalah dgn supervisor mereka. mcm2 ragam! ramai yg nangis! Cari tok bomoh....pigi siup kat muka depa.

Kawan saya sorang tu, dah masuk sem 3, masih lg dok ubah tajuk tesis dia...

YANG RANCANG NAK BUAT PHD

Masuk kelas Hj Mushin dulu. Dia parking kat facebook. Minta dia buat taklimat percuma kpd tuan puan yg berminat atau trpksa buat PhD. Lagi ramai lagi bagus. Lepas tu boleh banding taklimat PhD kat U masing2. Lecturer kita akan cerita... 'when I was.....'. 'my SV....'. apa mende jadah lah sv ni... u have to read lot of articles to identify gaps, u have to create a matrix.... loh.... mabuks u. mabuks.

PhD is easy and simple..... no wori, everybody can do it. Come join the bandwagon.

Tapi sebelum bersedia dgn tajuk tesis yg telah dpt sokongan padu dari kawan2 yg tgh buat PhD.... baru lah daftar. Jgn jd mcm teman!

TERKINI

Cari Dr Mohd Mushin dlm facebook, insta dan mana-mana, dan masuk kelas percuma dia. PERCUMA.


SELAMAT BERJAYA. nnti saya tambah crita lain naa