Monday, April 15, 2024

ADAB ZIARAH ORANG SAKIT

SOALAN CEPUMAS. Mengapa mahu ziarah tu seperti bermusim atau ambil kesempatan bila ada majlis2 tertentu. Mengapa tidak jadualkan diri sendiri atau kumpulan ziarah tanpa berjadual, atau bagi pemimpin2, apabila sampai di sesuatu tempat, UTAMAKAN dulu menziarah.

Saya pernah bekerja dgn Yayasan Al Bukhary.... apabila beliau sampai untuk tugas rasmi di Kedah @ Alor Setar, orang pertama yg wajib beliau ziarah ialah ibunda beliau.

Saya rasa TIDAK PUAS HATI untuk 'mereka' dan 'kita' juga mahu menziarah dan beri bantuan semasa puasa, semasa raya, semasa ada hari pasukan dll. KEDUA.... mesti di lakukan oleh pemimpin dan dengan rombongannya. TIDAK BOLEH ka pergi ziarah diam diam begitu.

SETERUSnya....acara ber-foto. Kawan kita tu kan sedang nazak, sedang tidak sehat, tidak berbaju, kurus kering, towel bergantungan, tidak bercukur.... nahhhh apa tujuan kau ber-foto? Mahu tunjuk pada orang yg ngkau sdg menziarah kawan ya? Sori ya... aku bukan ostad... pada aku, nawaitu ngkau sudah tersasar. Mungkin ada unsur kurang sehat di situ.

SEBAIKnya, menziarah itu oleh pemimpin dan lagi 3 orang pengiring, dan tanpa foto. Sebaiknya, foto hanya di depan rumah. DAN.... bantuan berterusan baik di berikan setiap bulan. Lawatan rutin di buat oleh mereka yg berjawatan atau wakil yg berjawatan ini, secara berterusan.

TUJUAN ZIARAH itu apa? Jika sesama kawan atau sedara rapat... matlamat nya lain dari ahli politik. Kita datang bertanya khabar, datang berdoa di dalam Bahasa Melayu, sekurangnya... Ya Allah berilah kekuatan kpd saudara kami ini untuk terus berzikir kpd Mu Ya Allah. Berilah kesembuhan kpd sedara kami ini ya Allah. Kurniakanlah kesabaran kepada isteri dan anak2nya Ya Allah. Ya Allah, permudahkan lah segala urusan keluarga ini Ya Allah. dan... Ya Allah (jika di hospital), berilah rahmat kpd semua staf di hospital ini Ya Allah.

DAN diam2 bisik lah di telinga sedara kita, ...sahabat, jika ini perjumpaan kita yg terakhir, aku memohon Allah terima segala taubat hang, Allah terima segala amal ibadah hang. Aku mohon maaf, aku mohon halal segalanya dari hang. Aku berdoa Allah akan sembuhkan penyakit yg hang sdg hadapi.

Semoga Allah ampunkan aku juga... امين يارب العا لمين