Sunday, September 2, 2018

BBDH 4103 HRD ASSIGNMENT 2018





REQUIREMENT

Select an organisation and explore the implementation of career development program by human resource department. Analyse the processes involved in career planning. Assess the career planning using SWOT analysis and give suggestions on ways for better career planning implementation.

1. Select an organization.
2. Explain briefly what is HRD.
3. Then explain also what is career planning.
4. Most importantly,  making  assessment  and  analysis of career planning using SWOT analysis method.

-->
Saya ulang balik rubriks dlm soalan. Kita perlu penuhi semua keperluan ini untuk dpt markah tinggi.

Huraian yang jelas dan lengkap mengenai organisasi meliputi nama, jenis perniagaan, visi dan misi, jenis pekerja-pekerja dan saiz pekerja.

mahu skor, buat spt di atas. mudah utk dpt markah free. ikut jer.

Kajian eksploratori tentang aplikasi perancangan kerjaya dlm organisasi


Kajian eksploratori melalui temuduga atau soal-selidik adalah komprehensif dan meliputi tiga (3)  proses-proses yang terlibat dalam perancangan kerjaya. 

maksudnya, tuan kena study betul2 atau secara komprehensif [menyeluruh] bagaimana career planning di laksanakan di organisasi ini.

jgn tinggal 3 proses yg jelas ada dlm buku.

Analisis terhadap proses-proses yang terlibat dalam perancangan kerjaya.

Proses-proses dianalisis secara jelas dan sistematik. Contoh-contoh diberikan mencukupi untuk menyokong analisis. 

proses apa? 3 proses di atas tu lah.

Menilai program perancangan kerjaya menggunakan analisis SWOT

Program dianalisis secara jelas dan sistematik. Contoh-contoh diberikan mencukupi untuk menyokong analisis.

Jika di fahami betul perancangan kerjaya adalah tanggungjawab individu dan bukan syarikat. ini adalah soalan tricky sedikit. Oleh itu, sila tanya dengan tutor, atau dapatkan kepastian mereka, adakah SWOT analysis ini untuk individu atau oleh syarikat.

jika bagi individu, maknanya ini adalah perancangan kerjaya anda sendiri. jika anda boleh buat SWOT analysis untuk diri sendiri, anda akan dpt markah tinggi. ini mcm hadiah percuma atau markah percuma.

SWOT analysis adalah strength, weaknesses, opportunity dan threats. faham betul2 apa maksud setiap ayat ini. jika kurang faham, boleh wassap saya. selepas dua atau tiga orang bertanya, saya boleh kongsi isu anda dlm blog ini.  

Pengesyoran kepada organisasi untuk penambah-baikan dalam pembangunan perancangan kerjaya. 

3 pengesyoran yang sesuai dengan justifikasi yang jelas.



Rumusan (Menekankan akan kepentingan proses perancangan kerjaya, perkembangan terkini perancangan kerjaya dan pengesyoran).



Ringkasan yang komprehensif dan meliputi 3 daripada bidang yang disebut

assignment ini mudah dan ringkas asal tuan ikut betul2 rubriks di atas. karangan tuan mesti akur kpd tulisan warna biru di atas.


JGN ciplak, jgn copy n paste. semua tutor...sekali baca sudah tahu tuan ciplak atau tidak. ATAU memajukan kertas orang lain dgn hanya tukar tarikh dan nama!



SATU LAGI TIPS penting ialah, lihat contoh jawapan di belakang buku tuan, ada banyak fakta yg anda boleh guna untuk tugasan ini. ia satu lagi markah percuma.

bersambung...