Saturday, June 6, 2020

TIPS PhD: PENING KEPALA FASA 1

Teman tidak tahu teknik orang lain, tapi ini pengalaman teman yg poyo poyo je. Teman ni ntah macam mana tiba2 terjun buat PhD. Tapi slo slo teman ikut la jugak.

TEKNIK MENCARI TOPIK / TAJUK PhD
Mula2 fikirkan ISU dan PROBLEM STATEMENT (pernyataan masalah). Apa pulak ni? heheh...jangan panik. Begini lah cara nya. 

INTRODUCTION jgn tulis lagi. nanti mabuks dan dok sini saja ntah sampai bila. mungkin dah siap problem statement baru lah tulis intro dan back ground study.

pengalaman poyo saya, buat intro ni mmg letih. buat padam. buat padam. buat padam.

Kebiasaannya dalam pemikiran kita sebenarnya kita sudah terfikir masalah harian yang kita pernah terbayang "Kenapa lah benda ini jadi begini". "Kenapa tidak buat begini-begini". 

Cuma nya kita perlu fikirkan benda2 yg kita tahu dan faham supaya kerja kita lebih mudah. Paling penting ialah apabila dalam DRP (defence research proposal) nanti penilai akan tanya macam2 dan pastinya kita boleh jawab. Tapi kan, tentu lah kita terfikir cara atasi masalah dlm benda yg kita ada pengalaman. kalau hal2 lain tu, pastinya kita harapkan andaian kita saja. 

Kawan saya buat dan niaga sabun. Jadi, kami dua tiga orang suruh dia buat topik yg kena mengena dgn sabun. Rahsianya, penilai kita tu tidak tahu apa2 tentang sabun, dan bila kita boleh cerita berbagai benda pasal sabun, pasal teknologi sabun, pasaran sabun, potensi sabun dll, penilai akhirnya akan hangguk juga dgn proposal kita.

Mcm tak logik kalau kita bukan PM kita fikir mcm mana nak selesaikan masalah negara.

Mcm saya dlm bidang latihan, saya selalu fikir kenapa masa sekolah kena belajar sajak dan puisi sebab masa hidup saya tidak akan guna benda ini utk survive. Kenapa masa sekolah tidak di ajar cara masak sebab semua orang kena tahu cara memasak. nak pulak masa covid 19 ni. Saya boleh buat tajuk PhD tentang kandungan pembelajaran di sekolah sebab sekolah kita hanya mengajar tetapi tidak mendidik. elehhh nak masak buka jer la u tube tu kannn!

Pemikiran begini (yang ada color kat atas tu) sebenarnya adalah ISU dan PROBLEM STATEMENT kita.

contohnya; budak2 sekarang pergi belajar hanya untuk dpt keputusan yang baik. kita sudah ada ramai profesional berbanding 30 tahun yang lepas. tetapi masalah sosial  dan jenayah kolar putih negara ini tinggi walaupun kolej dan universiti sudah sangat banyak, atau orang yang terpelajar sudah amat ramai.

Selepas ada isu dan problem statement, akan timbul pulak OBJECTIVE dan RESEARCH QUESTIONS. 

Bende ni (objective n research questions) timbul dari problem statement sebab problem statement memberi idea 'bagaimana masalah ini boleh atau patut di selesaikan'. apa puncanya dan apa kesannya.

Kita tertanya mengapa ramai orang terpelajar tetapi jenayah kolar putih meningkat. kemudian kita tanya polis, tok2 imam, orang2 kat kedai kopi. kemudian kita akan dapat jawapan bahawa andaian kita itu di sokong oleh mereka bahawa di sekolah dan di universiti tiada 'pendidikan'. mereka hnya fokus kpd 'pelajaran'. 

Jadinya, baru lah kita fikir apa objektif kajian kita. paling poyo pun objektf kajian kita nak baiki tujuan pembelajaran atau pendidikan di sekolah. tujuan keciknya nak tahu bagaimana, mengapa dll. Selepas ada objektif, baru lah kita tahu apa tajuk kajian kita. Barulah kita boleh tulis tajuk kajian berpandukan objektif kajian. SUPAYA, objektif kajian kita ada kaitan dengan tajuk kajian.

nahh kann! semua bermula dari problem statement, isu dan persoalan dan jawapan. baru kita boleh fikir topik yg paling sesuai, paling sedap dan nmpk mcm ala2 akademik gitu. 

kita ni kan bukannya pensyarah kat universiti. buat phd sebab nak pkt, nak jawatan, nak gaji tinggi sikit. adalah juga nak tulis dr. depan nama kita. saya ni mmg tak sanggup dah jadi tutor atau lecturer.

Ini adalah pemikiran songsang yang bukan songsang. ini adalah the end justify the means. Confused? nanti saya mudahkan dgn satu diagram.

MENDELEY. Ntah silap kot ejaan dia ni. bende ini kena instal dlm komputer kita. Kemudian tanya orang mcm mana nak guna dia. Sangat lah penting bende ni. Saya dulu bulan kedua baru tahu guna bende ni sebab tinggal jauh dari kwn2 dan tempat belajar. Naik tren 3 jam baru sampai KL.

next saya instal google scholar dan zlibrary. bila kita terjumpa article dlm google scholar, biasanya ada abstract jer. isi nya tiada dong. ia boleh di selesaikan dgn zlibrary. selalunya saya dpt akses kpd kandungan artikel tu dalam zlibrary. free semuanya.

semua artikel yg saya dpt, saya park dlm satu folder yg saya namakan 'phd articles'. apa pun saya park kat situ. kemudian artikel tertentu saya 'add' kpd mendeley.  

to be cont.. TIPS BUAT PHD