Monday, October 19, 2015

Pengawal Keselamatan Yang Berkualiti

Bukan sahaja pengawal, mana-mana staf pun sama. Susah nak dapat yg berkualiti [pandangan bos]. Kpd orang bawah pulak, bos sekarang tak mcm dulu. Tapi masuk bos baru...itulah ayat mereka juga, "baik bos dulu, lagi bagus". Wallahualam.

Hendak cari pengawal yg berkualiti.
[1] guna pengawal sendiri, jgn guna sykt keselamatan. bayarnya mahal, apa yg pengawal itu dpt hanya ciput. pengawal sendiri ambil cara kontrak. contract for service. maknanya dia bukan staf kita. ringkasnya, tidak perlu bayar epf, socso, epf dll. buat contract betul-betul. kelebihannya; kalau kita bayar 1500, 100% dia punya.

[2] pengurusan dan pentadbiran. kerja biar 8 jam sahaja. jgn lebih. kita sediakan walkie talkie. kita cek buku log setiap hari. kita sediakan satu fon dan top up 10 rgt setiap minggu. sediakan bilek persalinan, lockers, pentry dan segala perkara asas. cek kebersihan setiap hari. tegas dgn perjanjian. bagi bonus dll ganjaran supaya mereka terikat.

[3] jumpa bincang dan mesyuarat tidak rasmi selalu.

[4] ada sykt yg baik dan ada polis yg baik boleh tolong check no IC pengawal ini samada dia ada kes atau tidak. jgn ambil pengawal yg sedang bekerja di mana-mana, mereka akan tidur. cuba cari bekas askar yg dah bersara dan tidak cakap banyak. pesara tentera sangat bagus dan ada juga yg bermasalah. masalahnya ialah byk cakap dan ego. walaupun di KL, masih ramai pesara tentera yg berkualiti. umur? contract for service mana ada had umur!

[5] pengawal sambilan. kita harus ingat...pengawal perlu off day. mereka juga sakit dan ada hal lain. pada waktu begini kita perlu ada pengawal sambilan. perlu juga pertimbang untuk ada spare yg terdiri dari kerani dari mana2 organisasi. buat je iklan kat mesjid, insyaAllah ramai akan call.

[6] PENTING. sign kontrak sebagai tugas am. bukan sebagai pengawal keselamatan. a guard and a security guard has vast different. jika kita sign kontrak dgn individu sebagai tugas am; dia boleh buat tugas pembersih, angkat barang, penolong itu dan ini dan macam2. termasuk jaga gate. dia tugas apa? tugas daftar pelawat dan membantu pelawat. macam receptionist. itu jawapan kita.

mau bantuan seterusnya sila hubungi saya.  saya bersedia membantu setakat yg mampu. whatsapp 0192750075.