Tuesday, October 20, 2015

Van Jenazah Terbakar

Learning: We can and should learn from past experience and example.

Jika semua staf kerajaan [dari Putrajaya ke Batu Kurau] membaca PERINTAH AM, maka LEMBAGA PENYIASATAN akan terus dilaksanakan tanpa banyak soal lagi. Read....staf kjaan...bukan ahli politik!

Ini adalah HARTA KERAJAAN. Semua orang dari KSN, KSU, Pengarah dan Ketua Jabatan berkenaan bertanggungjawab di atas AMANAH yang diberikan ataupun 'diminta' . Mmg ramai juga yg minta pangkat walaupun ramai lagi yg lebih sesuai dan layak dari dia.

Tujuan penyiasatan adalah untuk mengesahkan punca kejadian. Adakah terdapat unsur kecuaian dan unsur-unsur lain. 

TETAPI kita boleh beranggapan pada hari ini [22 Oktober 2015], penyiasatan ini kemungkinan besar tidak akan diambil. Terlalu banyak kejadian mengapa kita boleh merumuskan seperti ini. Kalau ia pun, mcm masuk selamba land jer lah. Kesimpulannya nanti 'itu tuhan alah ponya kuasa, saya mana tau'. Maka semua bos akan terlepas soal pasal t/jwb mereka di akhirat nanti.

Kerajaan memperkenal Hari Q, Hari Produktiviti, ISO, 5S dan bermacam-macam lagi. Tetapi tahap kerja serta budaya mereka semakin merosot. Ketua-Ketua asyik hadir majlis pelancaran, lawatan luar negara, dan bermacam majlis rasmi.

Jika orang INTAN dan PTD baca dan menghayati PERINTAH AM dengan sepenuh jiwa, semua di atas itu tidak perlu.

Jika 'mereka' semua ada masa, pergilah tenguk Arkib Negara, lihat bagaimana orang2 dulu selenggara fail dan dokumen mereka. Hari ini.....nak cari fail pun tak jumpa. Kalau nak cari dokumen sampai kiamatlah jawabnya.

Lihat lah nanti. 

ia akan jadi mcm pegawai kastam dan imigresen jer pun....dah rasuah baik-baik punya, dah bawa masuk segala mcm masalah kpd negara...mereka hanya ditukar ke tempat lain. itu jer lah orang gomen buat.

Kesimpulannya...jgn kita asyik salahkan ahli politik 



Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya, dan (Janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya).                                              An Anfal 27

mujur yg terbakar adalah harta masjid bt kurau. Tapi mengikut suara kuda dari bank yg selalu menyumbang van jenazah. "Sudahlah kami sumbang van, nak suruh kami tanggung selenggaraan pulak"....kita semua patut takjub dgn AJK masjid mcm ni. tidak diketahui van ini sumbangan siapa pulak.

sekadar bacaan. BANGSA PALING PENAKUT.....
http://ibnuwafi.blogspot.my/2012/06/bangsa-yang-paling-lemah-penakut-di.html