Saturday, June 6, 2015

BBPP 1103 exam tips



today 7 June 2015, Im going to share some tips for this subject



we have no time to study, to make notes, and we are just lazy. why? because lepas jer study terus lupa.



tips 1 - buat study group, study sama2. nak study apa? mula2 pergi cari semua soalan2 yg lepas. buat analisis. soalan mana yg selalu keluar. topik mana. bentuk soalan. ada topik dan soalan hanya sesuai untuk soalan objektif, soalan trus n false. ada topik sesuai untuk soalan sederhana pendek.



tips 2 - semua chapter penting. tapi kalau dpt tenguk past yrs papers, kita akan tahu pesyen soalan depa



tips 3 - pergi cari soalan yg lepas dulu. pergi library. saya dah godak dlm library on line....tak nampak sangat. sikit je yg ada.



tips 4 - lihat dlm modul [buku teks yg nipis tu!] pada muka2 surat belakang, semua jawapan, dan kemudian tanda jawapan yg betul pada soalan. kalau anda buat soalannya dulu, insyaAllah, anda punya jawapan banyak yg salah atau memang sampai sudahlah tak jumpa jawapan!



tips 5 - bentuk soalan panjang yg biasa saya perhati ialah spt what are the problem and how do you overcome that. Contoh, communication barrier and how do you overcome that. Change barrier and how do you overcome that. kadang2 depa suruh explain the differences between that and this atau advantages of so and so. 



tips 6 - soalan cepumas, what are barriers to communication and how do you overcome them. what are limitation to decision making and how do you overcome them. 



27 Jul 2015. Format soalan exam

Bah A ada 5 soalan, kena jawab semua. 4 markah setiap satu. Jumlah 20 markah.
Bah B ada 3 soalan, jawab 2. Setiap soalan dipecah 2. Jumlah 40 markah.
Bah C ada 2 soalan jawab semua. Jumlah 40 markah.


Kalau dilihat soalan tahun tahun lepas, mereka banyak fokus  Topic 5 hingga 11. Bagi saya topic yang mudah untuk faham dan ingat ialah Communication, Innovation & Change dan Topic Control.



Topic Human Resource Management keluar setiap tahun, cumanya ia berada dalam setiap Bahagian, samada A B atau C. Tapi ia selalu ada dalam B atau C.



Kalau Topic Leadership sukar nak agak, kena baca semua.



Saya tak berani nak fokus sangat, cuma saya cadang teliti soalan tahun lepas di Bah B dan C. Cuba buat analisa trend. 



Saya nak minta tolong, sesiapa ada soalan tahun2 lepas, mohon share dgn saya, sebab boleh saya papar di sini untuk faedah siswa akan datang [ada pahala]. Kat library cuma ada 2012 dan 2013 saja. kalau scan emel noormohamad0075@gmail.com atau noor0075@oum.edu.my. Jika dlm fon ada scanner [saya guna scanner SC, mmg best], boleh whatssap kpd saya 019 275 0075.


Selamat berjaya! Saya doakan semua akan lulus lebih dari 2 pointer.