Saturday, September 24, 2016

BBPP 1103 Assignment Sept 2016

RATIONAL DECISION MAKING PROCESS

Assalamualaikum, saya harap siswa siswi OUM dapat menyediakan tugasan yg mantap. Saya cuba bantu mengikut pengetahuan dan pengalaman serta pemahaman saya khususnya atas rubriks yg disertakan dlm assignment kita.

Rubriks ini mcm kitab paling utama.



Criteria

Wt
Excellent
Max Marks

4


Introduction on the chosen organisation.
2
Very clear introduction covering background of the organisation (name, main business activity, latest product/service launched.
8

Pengenalan kepada organisasi yang dipilih.
Pengenalan sangat jelas merangkumi latar belakang organisasi(nama, aktiviti utama perniagaan,  pelancaran produk/servis terkini.

CONTOH: Syarikat ABC ini telah ditubuhkan pada 1975, oleh Nik Najib bin Syed Mahathir dan pada mulanya ia menjual makanan bermasak di Restoran Buyung Sek 24 Shah Alam. Seterusnya ia mula berkecimpung dalam perniagaan catering, ternak ayam, pertanian, pengangkutan dan pembinaan.

Pada hari ini, syarikat ini menumpukan perniagaannya di dalam industry pembinaan walaupun perniagaan lain masih lagi diteruskan.

Apa yg saya tulis ini terlampau ringkas untuk dapat 8 markah. Sendiri mau fikir patut ke dapat 8 markah. Saya sepatutnya letakkan alamat, gambar, carta organisasi, aktivit-aktiviti, individu yg terlibat menubuhkan sykt ini dll.


Identification on the types of decision making environment.
2.5
The identification on the types of decision making environment  were comprehensive and clear.
10

Pengenalpastian terhadap jenis-jenis persekitaran pembuatan keputusan.
Pengenalpastian terhadap jenis-jenis persekitaran pembuatan keputusan adalah komprehensif  dan jelas.

Ada 3 environment yg kita perlu jelaskan. Certain conditions, uncertain conditions dan risky conditions. Ini semua dlm buku kita. Ia MUDAH sebab ia teori. Masuk dlm google dan type jer. Tiru dan paste dlm assignment kamu tapi jgn lupa tulis rujukan atau dari mana kamu ambil bende itu. Bagus juga kalau kamu kaitkan dengan syarikat yg kamu pileh.

Bagi syarikat pembinaan, apa yg certain conditions, uncertain dan risky. Bagi saya yg tiada pengalaman dlm pembinaan ini mungkin certain conditions itu termasuk, tanahnya sudah ada, duitnya sudah ada, pembelinya sudah ada, banknya sudah ada. Persoalan sekarang hendak bina rumah atau rumah kedai atau kedua2nya.

Begitulah seterusnya dgn uncertain dan risky conditions.

Jika kamu pileh hotel, kamu kena cari dlm google apakah certain, uncertain dan risky bagi industry hotel.


Analysis on the steps of making rational decision making in the chosen organisation.
3

The analysis was very clear and detailed, supported with correct example.
12

Analisis  terhadap langkah-langkah pembuatan keputusan rasional di dalam organisasi yang dipilih.
Analisis sangat jelas dan terperinci. disokong dengan contoh yang betul.

kamu kena buat apa di sini? kamu kena bagi satu isu/masalah, dan terangkan bagaimana sykt kamu selesaikan isu tersebut. ia perlu menurut proses yg ada dlm buku tu. Markahnya 12, jadi….hasil kerja kamu kena wajar dgn markah. Cari nota saya dan baca dan faham. Semua ada dlm blog ini juga.

Kamu kena bagi satu isu atau masalah. Kemudian kamu kena terangkan bagaimana syarikat itu selesaikan masalah itu menggunakan rational decision making process.

Kamu tenguk rubriks yg disertakan, saya dah warnakan merah dan biru. Tak perlu saya nak jelaskan lagi.


Discussion on how to improve decision made by the chosen organisation.
3
Very clear discussion on how to improve the decision made by the chosen organisation with 4 examples.
12

Perbincangan terhadap bagaimana untuk memperbaiki keputusan yang dibuat  di dalam organisasi dipilih.

Perbincangan sangat jelas  terhadap bagaimana untuk memperbaiki keputusan yang telah dibuat oleh organisasi yang dipilih beserta 4 contoh.

Ini soalan cepumas bagi saya. MUDAH jer. Jawapannya semua ada dlm buku. HOW TO IMPROVE DECISION MAKING. Tiru jer bulat2 dan masukan rujukan. Kalau kamu terjumpa di tempat lain dlm google, pun boleh masukkan.

Jangan lupa….12 markah.

saya bagi tips. kononnya membuat keputusan adalah secara individu. untuk atasi masalah ini ada dua. guna panduan seperti adakan kriteria hingga kpd short listing, markah, dll ATAU buat secara group. kalau nak buat secara group pulak...? lihat dlm buku kamu.



Conclusion
2
Very clear conclusion.
8

Kesimpulan
Kesimpulan sangat jelas.

Total points
12.5

50


Contoh....proses membuat keputusan ini tertakluk juga kepada tempuh masa yg pendek, ketiadaan sumber kewangan, kepakaran dan lain-lain. Oleh kerana itu, secara praktikalnya, apa yg berlaku di syarikat ada kalanya bertentangan dengan teori membuat keputusan secara rasional, namun matlamat utama; iaitu hasil dan keuntungan tetap juga tercapai.

Masih confuse???? email saya. InsyaAllah akan saya bantu.



Sebagai balasan...jika pembaca perlukan kursus keselamatan, sila hubungi saya. 019 275 0075.




terima kasih.