Monday, January 4, 2016

jom berdakwah


takbir! apabila terdapat seorang sahabat keluarkan perkataan ini, kita perlu respons dgn  bertakbir.. Allahu Akbar. Pelan2, tak perlu menjerit. Allah Maha Mendengar. Itu yg pernah Rasul tegur kpd seorang hamba Allah yg telah bertakbir dengan kuat.

Dua tiga kali orang surau datang rumah saya ajak p surau. Terima kasih dan insyaAllah, seruan mereka saya akur. 

Pemerhatian saya di surau mungkin negatif sikit...pun termasuk pendapat diri saya sendiri. maaf.

Suraunya kotor! Satu bahagian yg kotor ialah tempat berwudhu. Berlumut dan berminyak. Saya pernah 'berdakwah' dengan mencuci bahagian tersebut. Sikit hari lagi, saya akan buat lagi.

Saya ingin seru mereka yg lepak2 di surau, yg tidur di situ, kalau boleh ambil peluang cuci sikit surau tu di mana yg mampu.

Hari ini setiap kali saya masuk surau, tempat wudhunya sentiasa bersih. Alhamdulillah.

Pada pendapat saya, perbuatan [cuci surau] ini juga merupakan dakwah. dakwah mempunyai pengertian yg luas. sama juga dgn jihad. mungkin membantu mencuci surau pun termasuk dlm jihad juga.

Kesinambungan dakwah. Saya tak tahu orang lain, tetapi saya tahu saya sendiri. Dakwah ni kena terus menerus. Bukan pergi jumpa sekali, dua kali, tiga kali, lepas itu ghaib. Betul juga, kita orang Islam kena percaya dgn ghaib. Ghaib terus hingga yang masuk Islam, yg teringin nak masuk Islam jadi tawar hati, kemudian jadi biasa-biasa, dan last sekali meluat dgn Islam. Sebab Islam itu, di cerminkan oleh orang Islam sendiri.

Saya lihat cara kristian berdakwah... mereka yg sukarela dan yg terpilih kena hadhir kursus yg lama. Saya tguk juga orang2 dulu2. Mereka ini survival. Mereka datang Malaya dgn iman, mereka bina surau, mereka berkebun, mereka mengaji (pandai mengaji), mereka berniaga... lama-lama orang tertarik dgn gaya hidup dan akhlak mereka. Mereka bergerak bersedirian dan berkumpulan. Datang ke sesuatu tempat untuk terus hidup di situ. Bukan jenis Touch n Go. Bagi kristian pulak, mereka di bekalkan segalanya. Mereka tidak fikir apa2 pun dah. Mereka tahu akan menetap di sana selama 5 atau 10 tahun. Kita pulak? Hang pi la tanya Pej Agama hang. 

Pernah dengar kursus dakwah? Saya tak pernah. Pernah dgr cerama tentang berdakwah? Saya pernah. Katanya dakwah ini rumit. Bukan senang. Oleh itu kita kena berdakwah. Setakat itu saja yg saya tahu. Saya pernah tanya... dakwah kpd ibu bapa muda yang kaki enjoy mcm mana ya? Dakwah kpd isteri, dan kpd anak mcm mana ya? Dakwah kpd anak2 muda di kg mcm mana?


  

wallahu alam


Dakwah melalui akhlak. Saya mempunyai seorang kawan yg amat disenangi oleh ramai orang. Cemburu rasanya dgn dia ni.ingin betul saya jadi mcm dia. itulah kesan akhlak mulia.

Pagi tadi di surau...manusia yg baik ialah yg lemah lembut dengan isteri dan anak-anaknya.

Malam tadi...jgn sekutukan Allah. ayat.."kerana dialah aku berjaya hari ini. kalau engkau tak tolong aku tadi, masaklah aku. dia tu berjaya...aku yg tolong, tau tak"

Semua ayat-ayat ini ada unsur tidak akur dgn qada dan qadar. tidak akur dgn kuasa Allah. ayat begini menyebabkan kita syirik. berdoalah agar kita dijauhi dari bercakap begini.

Kita, setiap individu islam perlu rasa takut, perlu rasa tanggungjawab untuk membaiki orang Islam. Sila klik sini untuk maklumat lanjut. Selamatkan Mariam

Cadangan saya. Berdakwahlah cara individu jika tidak boleh menyertai kumpulan dakwah atau tabligh. Sentiasa ajak kawan solat berjumaah. Jika di R&R cuba lah sedaya upaya untuk solat berjumaah. Semasa solat Jumaat, ajak kawan pergi awal, makan awal, dan masuk masjid awal. Jika depa dok bergebang, ajak je masuk dulu. Tidak apa kalau mereka tolak. Tuan sudah berusaha!


CARA YANG BETUL SEMASA SUJUD