Monday, May 25, 2015

Sayang Allah

saya lihat you tube ceramah oleh Dr Jerry Lang. seorang manusia yg tidak percaya dgn tuhan/ugama.. kemudian telah masuk islam.

saya suka ceramah mat saleh dan arab kerana pendekatan mereka 'lebih' intelek. msia punya pun intelek, tapi kurang intelek. mungkin sasaran ustaz/ustazah msia ialah makcik pakcik kat kg. maknanya depa yg anggap makcik pakcik kita 'bodoh'.

fahaman jerry lang tentang adam dan hawa pun sangat berbeza. mula2 Allah cakap kat malaikat dia nak buat manusia untuk jaga bumi. soalan pertama..AAPAAA? NAK BUAT MANUSIA? BUKANKAH MEREKA INI AKAN MEROSAKAN BUMI, AKAN BERBUNUHAN? ini soalan dari malaikat. jerry lang dan saya juga dramatised kan sikit. Allah jawab dia mengetahui. jawapan yg sangat simple tetapi amat dalam.

kita ni manusia, tak payah lah nak question apa yg Allah suruh. Jerry Lang cerita bila dia baca quran, seolah2 Allah bercakap dgn dia. kita sendiri pun akan rasa macam itu bila baca quran [terjemahannya la...]

kemudian Allah ajar Adam. suruh Adam beritahu semua nama benda depan malaikat. apa ni? [so what?]

ini adalah bukti, Allah buat manusia itu intelek. mereka boleh fikir. kemudian cerita bab pokok dan buah yg dilarang makan. KESIMPULANnya...manusia 'intelek' [boleh fikir] dan ada pilihan [choice]. JADINYA? fikir dan pileh. simple. Adam dan Hawa telah pileh buah yg tidak dibenarkan!

nak jadi jahat nak jadi baik....pilihan kita. tak perlu nak salahkan Tun M, Najib, cina atau yahudi [ini ayat saya bukan jerry lang].

SAYANG ALLAH
tak nampak Allah nak sayang macam mana? itu lah sebab dlm kiamulail tu dimulakan dgn sayang ibu dan bapa.

sayang isteri. buat semua yg dia suka dan suruh [bukan takut bini]. isteri kita pula masak benda yg kita suka. buat apa yg kita minta. dlm pada itu, kita [suami isteri] buat macam2 untuk partner sayang.

OK bab quran pulak. kita dikehendaki jadi adil waras tegas jujur tolong anak yatim menyayangi dan macam-macam.

sayang isteri buat apa dia minta [verbal dan bukan verbal]. sayang Allah buat apa yg dia suruh. semuanya dlm quran dan ditunjuk juga oleh rasul.

NOW THIS IS THE POINT. terdapat persamaan kita dan isteri. orang kata ada chemistry. kita sayang dia, dia sayang kita. kita suka wangi dia suka wangi. kita suka bersih dia suka bersih. dia jujur kita kurang jujur. dia akan bising sampai kita juga jadi jujur macam dia. see the point?

Allah suruh kita macam2 [dlm quran]. adil, bijak, .....BUKANKAH itu semua sifat2 dan nama2 Allah. juga sifat2 Rasul. JANGAN SALAH SANGKA DGN SAYA. kita mana boleh jadi mcm Allah. tapi ada nama2 Allah yg kita kena usaha mencapainya supaya Allah sayang kita. contohnya bismillah. menyayangi dan mengasihi. ini baru satu contoh.

cakap sayang Rasul dan sayang Allah. tapi perangai kita 50% bertentangan. sayang ke namanya?

Jom kita berusaha supaya Allah sayang kita.

Punyalah Allah sayang kita, baru cakap [niat] mcm ni dah dapat pahala.

InsyaAllah nanti saya tulis lagi di muka surat yg lain. ***********************
RAHSIA KEKUATAN DIRI. pergi kepada link di bawah, dan baca, dan amalkan.

kena baca dan jangan cepat bosan.

sampai kepada satu perenggan, akan nampaklah kelebihan ayat 14 dari surah tersebut.

mcm mana pun kita kena usaha dan berdoa.  RAHSIA KEKUATAN DIRI. kita pernah buat macam-macam, tapi tak menjadi. sebab apa? sebab salah pileh. ini rahsia untuk kenal apakah kekuatan kita sebenarnya.



rahsia kekuatan diri ada pada ayat 14 di surah Al Mulk. Amalkan. Rasulullah baca surah ini setiap hari sebelum tidor. tak panjang, 30 ayat sahaja.

inilah punca kekuatan diri iaitu berupaya mengenali atau sedar atau tahu keistimewaan diri...


saya suka baca sambil dgr you tube. baca sama-sama. bacaan pak arab ini, masyaAllah sangat best.

klik je al mulk dlm you tube. pak arab ni baca dlm studio sambil merakam.

AND jgn lupa solat dhuha.