Wednesday, May 8, 2013

PRU 13 Bekas Tentera

Sebagai bekas tentera, saya nak luahkan sikit perasaan tidak puas hati kepada mereka yg ada kuasa setelah diberi kuasa baru baru ini dan juga sebelum ini. Luahan ini macam melampau sikit, tapi ini pandangan peribadi saya.

pertama saya nampak bumiputra ni macam ada 2 kategori, pertama yang jadi ahli politik dan kedua bumiputra yang bukan ahli politik. atau bumiputra A dan bumiputra B. Saya ni bumiputra B, kerja askar lebih 24 tahun, pergi temuduga tanah, dia cakap encik elok la beli sendiri, encik mampu. atas nasihat itu, nonong nonong saya ikhtiar sendiri. pada saya bumiputra B macam bukan bumiputra lah lagi senang kira. kalau saya tahu saya bukan bumiputra sebenarnya, dah lama saya akan bersikap mcm bukan bumi. hari ini lepas pencen, mcm anak kucing saya perlu bergesel gesel dgn anak anak muda yg berkuasa di samping ahli politik. kalau ikut hati, saya bagi penampaq ja kat budak budak tu. udahlah tak pernah berkorban untuk masyarakat, lagaknya bukan main lagi!

tapi bumi A, adek ipar saya sendiri, kerja kilang jer pun, tapi aktif lah jugak dlm politik. dia dapat 3 lot tanah! atas nama dia, nama bini dia, dan bru baru ini untuk anak dia. ini apa hei ni wei. bagi satu lot udah ler.

tapi kalau kita kerja kat pejabat tanah, pejabat DO, pejabat menteri, dari kuli sampai ketua kuli semua bole dapat tanah lot, rumah kos rendah dan macam macam lagi.

saya minta maaf lah kalau terkena batang hidung tuan, mak bapak tuan, sedara mara tuan, tapi inilah hakikatnya. kalau pergi ke Kg Tersusun Tasek, di mana saya telah beli tanah lot dari salah seorang yg bernasib baik, dari tanah tu mula diberi dari pertengahan 80an hingga hari ini, masih ada tanah yg tidak didirikan rumah. kesimpulan saya amat mudah; mereka ini sudah ada tanah dan rumah di tempat lain. ramai jugak yg sudah jual tanah mereka dgn untung berlipat ganda!

jadi orang yg macam saya terpaksa beli dari tangan orang lain dan buat rumah dan duduk di situ.

Tanah Rizab Melayu. Saya dapat tahu lebih 10 tahun dulu, keluasan tanah rizab melayu semakin sedikit dari tahun ke tahun. Saya nak tanya kerajaan, bagaimana perkara ini boleh berlaku? saya dimaklumkan tanah rizab melayu di Tioman, Langkawi, Redang dan banyak lagi tanah yg berada di lokasi yg tinggi nilainya sudah dikormesialkan dan bukan lagi jadi hak orang Melayu. Hari ini ia semakin kecil.

saya cukup sedih dengan keadaan ini. Sedih!

saya amat berharap, mereka yg dikurniakan kuasa baru baru ini, sedarlah dgn keadaan ini. betulkanlah keadaan yg salah menjadi betul.