Wednesday, April 17, 2024

TAJUK LPKT SEKURITI

TOLONG BACA SLO SLO & CUBA FAHAM

hasrat saya bagi panduan ini sebab nak elak calon buat tajuk dan isi yg tersasar, serta tiada kaitan dgn CU. Contoh; sebut ja CCTV calon terus letak beliau buat LPKT bawah CU CMS. Letak ja isu kunci, dia pergi kpd CU 01 Tahap 2... kunci setor, kunci rumah atau kunci kereta...semua dia bedal bawah CU 01. Yg ini mmg langsung tiada kaitan..

kita betulkan sikit... CCTV yg ramai maksudkan sebenarnya telah jatuh kpd security operation resource  planning atau CU O1, iaitu peralatan untuk kawalan keselamatan. TAPI, kalau menugaskan kpd control room atau bilik kawalan untuk monitor atau kawal setiap CCTV dan bertindak semasa kejadian.... itu barulah CMS, iaitu C06.

bila sebut pasal kunci, pada tahap 2, ia itu 'premise access control' kita perlu fokus kpd kawalan kunci di Balai Pengawal. Jika kita cerita pasal kunci rumah yang di kawal oleh pejabat perumahan, maka ia tiada kaitan dgn security. Saya sebut sebab saya pernah tenguk sendiri LPKT calon.

AMPUN ya.... dlm bidang sekuriti tahap 4 ada empat competency unit (CU). CU ni apa? Ia adalah silibus kita. CU ni ada dlm NOSS. Silibus ni apa? ia adalah mata pelajaran. Masa saya pergi latihan rekrut dulu apa mata pelajaran saya? Ilmu Medan Perang, Tektik, Kawad kaki dan Senjata. 

kita lihat dulu CU yg berkaitan


CU 1: BUSINESS DEVELOPMENT PLANNING

(Perancangan Pembangunan Perniagaan Sekuriti)
Fokus: Aktiviti sebenar calon dalam mencari pelanggan, mengurus tender, dan menambah kontrak.

  1. Penyediaan Cadangan Tender Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Untuk Tapak Baharu

  2. Pengurusan Sesi Lawatan Tapak (Site Visit) Bagi Tujuan Pemeriksaan Kawasan Pelanggan Potensi

  3. Pelaksanaan Tinjauan Pasaran (Market Survey) Bagi Menilai Peluang Perniagaan Baru

  4. Penyediakan Profil Syarikat Untuk Pembentangan Kepada Pelanggan Korporat

  5. Penyeliaan Urusan Sambungan Kontrak Perkhidmatan Dengan Pelanggan Sedia Ada


CU 2: CASH VALUABLE IN TRANSIT (CVIT) ADMINISTRATION

(Pentadbiran Operasi Penghantaran Wang dan Barang Berharga)
Fokus: Tanggungjawab sebenar calon dalam operasi CVIT.

  1. Pengurusan Penyerahan Wang Tunai di Pusat Pemprosesan Wang (Cash Centre)

  2. Peningkatan Kualiti Operasi Penghantaran Tunai Dari Tapak Pelanggan ke Bank

  3. Pengendalian Prosedur Kecemasan Semasa Konvoi CVIT Terlibat Dalam Gangguan Jalan

  4. Penambahkan baikan Laporan Pergerakan Tunai Harian (Trip Report)

  5. Pematuhan pemakaian Vest dan SOP Keselamatan Semasa Bertugas


CU 3: CENTRAL MONITORING SYSTEM (CMS) ADMINISTRATION

(Pentadbiran Sistem Pemantauan Pusat)
Fokus: Tugas sebenar calon sebagai operator, penyelia, atau pegawai CMS.

  1. Pemantauan Isyarat Penggera dan Pencerobohan Melalui Sistem CMS

  2. Penyediaan Laporan Kejadian (Incident Log) di Pusat Kawalan

  3. Penyeliaan Operator CMS Semasa Bertugas Dalam Syarat 24 Jam

  4. Pengurusan Aduan Pelanggan Berkaitan Isyarat Palsu (False Alarm)

  5. Penambahbaikan Kualiti Rakaman CCTV dan Penyimpanan Data Operasi


CU 4: CUSTOMER SERVICES ADMINISTRATION

(Pentadbiran Khidmat Pelanggan Sekuriti)
Fokus: Pengalaman sebenar calon dalam berurusan dengan pelanggan dan menyelesaikan isu.

  1. Menangani Aduan Pelanggan Mengenai Disiplin Pengawal Di Tapak Kawalan

  2. Mengurus Sesi Perbincangan Dengan Pelanggan Bagi Penambahbaikan SOP Tapak

  3. Penyediaan Laporan Maklum Balas Pelanggan (Customer Feedback Report) Yang Berkualiti

  4. Peningkatan Hubungan Baik Dengan Pelanggan Melalui Lawatan Tapak Berkala

  5. Pelaksanaanan Arahan Pelanggan


CU 5: FIREARMS & AMMUNITION (FAA) SECURITY ADMINISTRATION

(Pentadbiran Keselamatan Senjata Api dan Peluru)
Fokus: Aktiviti sebenar berkaitan stor senjata, pemantauan, audit, dan kawalan penggunaan.

  1. Penyeliaan Proses Pengeluaran dan Pemulangan Senjata Api di Stor Syarikat

  2. Pemeriksaan Rekod Penggunaan dan Simpanan Peluru

  3. Pemeriksaan Keselamatan Stor Senjata

  4. Audit Keselamatan Senjata Api yang Efektif

  5. Penyelenggaraan dan Pemeriksaan Berkala Senjata Api


CU 6: SECURITY OPERATION RESOURCES PLANNING

(Perancangan Sumber Operasi Keselamatan)
Fokus: Pengalaman calon merancang anggota, logistik, rondaan dan pelaksanaan operasi.

  1. Penambahbaikan Jadual Tugasan Harian Pengawal Mengikut Zon Kawalan

  2. Merancang Penugasan Tambahan Untuk Acara Rasmi dan Program Khas

  3. Penyediaan Senarai Semak Peralatan Kawalan (Check List) Sebelum Operasi

  4. Penilaian Keperluan Anggota Berdasarkan Risiko Tapak dan Isipadu Kerja

  5. Penyediaan Pelan Penugasan Semasa Operasi Kecemasan atau Lawatan VIP


CU 7: SECURITY SERVICES OPERATION STANDARDS COORDINATION

(Penyelarasan Standard Operasi dan Pematuhan SOP)
Fokus: Kerja sebenar calon dalam memastikan pematuhan standard dan penambahbaikan SOP.

  1. Pembaikan Pematuhan SOP Rondaan Malam di Kawasan Industri

  2. Keberkesanan Pelaporan Harian Pengawal di Tapak

  3. Pengurusan Laporan Audit Pematuhan SOP Tapak Kawalan

  4. Membaiki Taklimat SOP Baru Kepada Pengawal dan Penyelia Tapak

  5. Pemeriksaan Mengejut (Spot Check) Bagi Memastikan Pematuhan Standard


CU 8: SECURITY STAFF MANAGEMENT

(Pengurusan dan Pembangunan Staf Keselamatan)
Fokus: Tanggungjawab sebenar calon sebagai penyelia atau pengurus operasi.

  1. Menangani Masalah Disiplin Pengawal di Tapak Kawalan

  2. Meningkatkan Mutu Pengurusan Kehadiran dan Cuti Pengawal

  3. Memperkenalkan Motivasi Harian dan Pengiktirafan Untuk Pengawal Cemerlang

  4. Menilai Prestasi Kerja Pengawal Melalui Pemerhatian dan Laporan Tapak

  5. Melaksanakan Taklimat Pematuhan Etika dan Tanggungjawab Harian Pengawal



Nota:

  • Semua tajuk di atas berbentuk “pengalaman sebenar yang dilakukan”, bukan analisis teori.

  • Objektif setiap laporan boleh dirumuskan daripada tajuk secara semula jadi:

    • Untuk menangani masalah... (disiplin, SOP, komunikasi, rondaan)

    • Untuk meningkatkan mutu... (pengurusan operasi, dokumentasi, kepuasan pelanggan)

    • Untuk memperkenalkan... (motivasi, sistem pemantauan, pendekatan baru)

  • Semua tajuk ini sesuai untuk laporan LPKT pendekatan kualitatif, di mana calon menjelaskan tindakan sebenar, pemerhatian, hasil, dan cadangan penambahbaikan.