Saturday, October 24, 2020

1. TIPS NAK MULAKAN PhD

“...abang nak buat PhD tak?” katanya sambil senyum. “Cek pun dah okay ni… jom la kita buat sama-sama.”

Dan begitulah — dengan ayat ringkas itu, saya pun ‘terjun’ ke dunia PhD. Mudah sungguh bunyinya. Ketika itu tahun 2019, usia saya sudah mencecah 61 tahun, lebih kurang dalam bulan Julai.

Seminggu kemudian, kami pun menghadiri ceramah GOT oleh Prof. Norzaidi dari UiTM Shah Alam, bertempat di USIM. Bayarannya RM50 sahaja — dan itulah lebih kurang detik sebenar permulaan perjalanan PhD saya. Kami mendaftar secara rasmi pada September 2019.

Sebenarnya, kami berdua sudah lama merancang mahu buat PhD. Cuma pada masa itu, persepsi saya sangat kuat bahawa PhD ini hanya untuk ahli akademik atau pensyarah. Ketika saya bertugas di UM sebagai salah seorang staf, Tan Sri Ghauth Jasmon sering bertanya tentang jumlah pensyarah yang memiliki PhD kpd pengurusan kerana hal itu ada kaitan dengan ranking universiti. Maka, terbenamlah dalam kepala saya bahawa PhD ini dunia mereka — bukan dunia saya.

Lagi satu, saya fikir PhD ini terlalu mahal.

Sehinggalah saya menyertai UiTM… waktu itu saya betul-betul terkejut. Kos PhD di sini rupa-rupanya jauh lebih murah — malah lebih rendah daripada kos MBA yang saya ambil pada tahun 1989! Dengan itu, saya pun nekad meneruskan langkah ini, sambil berdoa semoga saya dapat menamatkannya dengan baik.

Jadi, apa kesilapan dan kekuatan saya dalam perjalanan PhD ini — dan apakah tips yang boleh saya kongsi?


Bidang Apa?

Prof Serba Tahu (pembaca Majalah Gila Gila kenal Prof Serba Tahu!) selalu pesan: pilihlah bidang yang kita suka, yang kita sedang buat, atau yang kita memang nak buat — asalkan memenuhi beberapa kriteria penting.
Pertama, pastikan kita mudah mendapatkan data.
Kedua, pilih sesuatu yang dekat dengan diri kita — perkara yang kita biasa buat, pernah buat, atau ada pengalaman. Ini akan memudahkan proses menulis dan berhujah.
Contohnya, kalau kita seorang pembuat sabun basuh, maka buatlah topik berkaitan sabun: pasaran sabun, persaingan, cabaran memulakan perniagaan sabun, masa depan industri sabun buatan kecil, dan macam-macam lagi.
Ketiga, isu harian pun boleh dijadikan kajian — asalkan kita kreatif dan mampu “menangkap mata” pembaca serta penyelia.

Kesilapan biasa? Ramai pelajar memilih tajuk yang sudah basi, terutama mereka dalam bidang pendidikan (ampun). Tajuknya berlegar pada tema yang sama berulang-ulang, tanpa sudut pandang baharu.

Padahal, banyak isu besar dalam pendidikan yang jarang disentuh.
Contohnya:

  • Mengapa ibu bapa hari ini meletakkan hampir semua tanggungjawab mengajar dan mendidik kepada guru?

  • Apakah kesan negatif campur tangan politik dalam dasar pendidikan negara?

  • Atau, apakah impak sebenar kewujudan PIBG terhadap sikap dan perangai murid-murid?

Kalau ada yang buat kajian-kajian begini… saya sendiri pun teringin sangat nak baca tesis atau artikel itu.


Metodologi?

Di Malaysia, majoriti atau 99.99% kalau nak hiperbola sikit — memang cenderung memilih kajian kuantitatif. Saya pula sebaliknya: saya lebih suka kualitatif. Bukan apa… saya memang tak mesra dengan graf, statistik, formula dan segala macam nombor yang buat kepala saya serabut.

Lagi pula, banyak dapatan kajian kuantitatif akhirnya hanya menyimpulkan perkara-perkara umum seperti, “kecantikan seorang wanita bergantung kepada mata yang memandang.” Ada juga yang lebih ‘gah’ sedikit — siap kata formula tersebut boleh diaplikasikan ke situ dan ke sini.
Dan disebabkan itulah… jujurnya, saya memang cepat rasa bosan membaca tesis-tesis yang begitu.

Sebaliknya, saya lebih seronok membaca isu-isu sosial.
Contohnya:

  • Mengapa masalah dadah di negara kita seperti tiada penghujung?

  • Mengapa ada ahli politik gemar memainkan sentimen perpecahan antara kaum?

  • Mengapa ada segelintir pemimpin yang sanggup mempertahankan ahlinya yang melakukan kesalahan jenayah seperti menceroboh tanah kerajaan?

  • Dan pelbagai isu sosial lain yang jauh lebih ‘hidup’, lebih dekat dengan realiti.

  • Training yang bukan training

  • Keutamaan yang tersasar antara terpelajar dengan terdidik di institusi pengajian tinggi di Malaysia: satu kajian kes

  • Agenda sebenar ahli politik Malaysia: satu kajian kes (ini tajuk yg tiada data)

Cuma masalahnya — tajuk-tajuk begini memang sukar dijadikan kajian. Bukan kerana ia tidak penting, tetapi kerana:

  1. Hampir tiada pihak yang sanggup membantu,

  2. Data sensitif dan sukar diperoleh,

  3. Universiti pun biasanya tidak berani menerima tajuk yang terlalu “panas” kerana risiko politik dan dasar.

Kadang-kadang saya fikir… sayang juga. Banyak isu masyarakat kita yang sangat penting untuk dikaji secara mendalam, tetapi tidak ramai berani menyentuhnya.

Tiba-tiba saya terfikir tentang evolusi pemikiran rakyat marhain sebagaimana yang sedang berlaku di New York dalam bulan November 2025, di mana pendatang dari Uganda beragama Islam boleh mendapat undi majoriti dalam merebut jawatan Mayor bandar New York. Mengapa pendirian rakyat berubah? Adakah ia akan menular ke Msia seperti mana dengan Arab's Spring.

Terjumpa nota ini.., sila klik Qualitative Research Design


Persiapan Mental

Dalam dunia PhD hari ini, ada beberapa “senjata rahsia” yang memang wajib ada. Mendeley, Google Translate, ChatGPT, Google Scholar, Grammarly, QuillBot, dan Consensus — semua ini sangat membantu. Tanpa alat-alat ini, memang boleh “tewas mental”. Tapi, bila sudah ada, kita pun kena belajar menggunakannya dengan betul supaya ia benar-benar menjadi penyelamat, bukan menyusahkan.

Selepas itu, saya cadangkan masuk kelas seorang Dr (PhD) yg saya jumpa di Facebook ke  Telegram... tak ingat. Beliau mengajar dengan cara yang sangat praktikal, tepat dengan keperluan pelajar yang sering keliru dan buntu. Yuran pula sangat berpatutan, bak kata orang sekarang: rahmah dan madani. Selalunya beliau mulakan dengan kelas percuma dulu — jadi pelajar boleh rasa sendiri cara pengajaran beliau.

Yang menariknya, Dr. ni sanggup mengajar di mana-mana negeri asalkan cukup pelajar untuk menampung kos perjalanan — minyak, tol, hotel, dan makan. Saya sendiri, bersama beberapa rakan lain, banyak belajar daripada beliau. Dari Johor hingga ke Penang. Sekali tu di Kuching. Dua hari bersama beliau, terus siap Chapter 1 hingga 3. Sedangkan sebelum itu, sudah tiga semester saya masih terkial-kial dan terhegeh-hegeh tanpa halatuju yang jelas.

Cari Tajuk Tesis

Saya memang datang daripada bidang latihan — dan minat saya pada training memang luar biasa. Jadi, secara natural, saya pilih tajuk yang berkaitan dengan training. Tambahan pula, saya bekas tentera. Pada akhir khidmat saya dalam tentera memang bertugas di bahagian training. Maka sasaran saya sudah jelas: veteran tentera. Training bagaimana yang akan membantu mereka bersedia menghadapi persaraan.

Selepas berbincang dengan adik saya, muncul satu tajuk yang sangat ringkas, tapi cukup kuat. Daripada tajuk itu sahaja, kajian saya sudah berada dalam kategori basic research, dan metodologi yang paling sesuai sudah tentu kualitatif. Jika applied research, maka metedologi kajiannya lebih kepada kuantitatif.

Namun, bila penyelia saya (SV) melihat tajuk tersebut buat pertama kali, beliau terus menegur dengan penuh berhikmah. Katanya, oleh kerana tajuk itu melibatkan Angkatan Tentera Malaysia, saya akan berhadapan dengan isu dokumen berdarjah (classified documents) yang boleh menyukarkan proses menyiapkan tesis. Beliau mencadangkan supaya saya fokus kepada PERHEBAT sahaja — lebih selamat, lebih mudah dapat data, dan lebih jelas ruang penyelidikan.

Penyelia saya memang hebat. Sekali pandang tajuk sahaja, terus keluar nasihat bernas yang menyelamatkan saya daripada banyak masalah kemudian hari.

Proses Cari Tajuk

Perbezaan antara orang akademik dan orang industri dalam mencari tajuk memang ketara. Dalam kursus research skills yang saya hadiri, mereka tekankan bahawa kita mesti membaca banyak artikel dalam bidang yang kita minat, kemudian mengenal pasti apa yang dipanggil “gap”. Dari situlah kita tahu apa tajuk yang sesuai. Baru kemudian saya tahu bahawa wujud juga istilah theoretical gap, practical gap dan macam2 gap. Pergi sahaja ke Google Scholar dan cari “types of research gaps”, atau cari tulisan Miller — memang lengkap penerangannya.

Menurut ahli akademik, gap ialah perkara yang orang belum kaji dan kita mahu kaji. Tapi bagi kami orang industri, gap itu muncul setiap hari — ia adalah kelemahan, kekurangan atau sesuatu yang kerajaan atau organisasi terlepas pandang. Sebab itu, kalau nak buat kajian tentang “mengapa di seluruh dunia terutama pemimpin politik, suami takut isteri”, pun boleh — sekadar contoh ya.

Macam mana nak kenal pasti gap?

Cara paling mudah: fikir sahaja apa yang belum orang buat, atau faktor yang belum orang pertimbangkan. Itu sahaja. Kalau kajian sudah dibuat di India, China, US atau Australia tetapi belum dibuat di Malaysia — itu pun gap juga (geographical gap).

Masalahnya saya ni… kalau membaca, maksimum 20 minit saja saya boleh bertahan. Itu salah satu alasan orang industri tak suka membaca untuk cari gap.

Sebenarnya bagi kami rakyat marhaen, orang industri, atau orang yang sudah lama bekerja — kita sudah pun nampak masalahnya. Kita tahu apa yang sedang berlaku atau apa yang sudah lama bermasalah. Dari situ, kita fikir pula apa objektif kajian atau cara untuk menyelesaikan masalah itu. Adakah kita mahu:

  • menyiasat punca masalah?

  • memperkenalkan satu solusi atau model?

  • mengenal pasti faktor-faktor penyebab perpecahan?

  • menambah baik dasar, sistem atau kelemahan proses?

Ada satu ketika, Perdana Menteri bertanya kepada seorang pegawai kanan: kenapa isu air di Sabah bertahun-tahun tidak selesai? Jawapannya mudah: campur tangan politikItulah perbezaan kami dengan ahli akademik — sebelum buat kajian pun, selalunya kita sudah tahu jawapan.

Sebab itu saya selalu kata: Sebenarnya, tuan puan sudah pun tahu jawapan bagi tesis tuan puan. Tugas anda sekarang ialah menyesuaikan jawapan yang memang sudah jelas itu ke dalam bentuk sebuah tesis.


OBJEKTIF → TAJUK KAJIAN?

Bila kita sudah tahu objektif, sebenarnya di situlah tajuk kajian kita.
Contoh mudah:

Orang kampung saya nampaknya tidak bersatu, tidak sehaluan, wujud kelompok politik, kelompok ‘orang ada duit’, ada juga yang pentingkan diri. Semua ini menyukarkan usaha memajukan kampung.
Ini boleh menjadi pernyataan masalah. Walaupun mungkin ia hanya persepsi, ia tetap satu isu yang boleh dikaji — cuma kita kena berhati-hati.

Selepas itu kita fikir:
Apa saya nak buat supaya mereka bersatu?
Di sini objektif sudah mula jelas.

Maka tajuk boleh jadi:
“Penyatuan Penduduk Kampung XXX”
Atau lebih sedap:
“Pembangunan Pendekatan (Formula) Penyatuan Penduduk Kampung”
Dalam bahasa Inggeris:
Developing an Approach for Uniting Rural Villagers

Dalam tajuk yang baik, sudah terserlah tiga perkara:

  1. Objektif — “developing”

  2. Isu — unity among villagers

  3. Metodologi — kualitatif (perkataan “developing” biasanya merujuk exploratory / model development)

Ini bermakna, seorang yang berpengalaman, sekali dia tenguk tajuk tesis, dia sudah tahu, jenis research, dan metodologi research.

Pendek, padat, dan jelas. Tak perlu berangan nak buat tajuk bombastik bertaraf Nobel. Tujuan kita ialah lulus PhD, bukan glamor.

TETAPI... kadang-kadang SV (pensyarah) akan komen: “tajuk kamu ni tak nampak macam tajuk PhD”.
Minta saja cadangan mereka — biasanya mereka pun tak beri jawapan tepat. Dari situ mulalah rasa nak putus asa… kan?


Chapter 1: Apa wajib ada?

  1. Pernyataan Masalah – orang kampung tidak bersatu

  2. Isu – perpaduan komuniti

  3. Objektif – membangunkan formula/pendekatan penyatuan penduduk kampung

     Siap!


Kompius?  Confuse.  Memang patut pun. Sebab nanti bila kita dah ada PhD, apa sahaja yang kita cakap dan tulis akan buat orang keliru—masa tu barulah matlamat seorang PhD atau profesor tercapai. Hehe.

Sebab itu selepas habis kuliah di lecture theatre bersama seorang profesor, kita selalunya masuk pula kelas tutor. Bukan apa… sebab memang kita tak faham apa sebenarnya yang profesor tu ajar!

Walau bagaimana pun, saya harap kawan-kawan dapat membaca dan memahami mesej saya tentang cara mencari tajuk dan menulis Chapter 1 — perlahan-lahan, sikit demi sikit.

Saya ulang sekali lagi: JANGAN cari tajuk dulu. JANGAN pening dulu fikir tajuk. Mula dengan penyataan masalah.

Cari masalah dahulu, dan fikir bagaimana kita mahu menyelesaikan masalah itu. Dari situ, barulah kita nampak objektif, nampak isu, dan akhirnya baru tahu apa tajuk yang sesuai.

Masalah boleh datang dari pelbagai peringkat:

  • negara,

  • negeri,

  • daerah,

  • kampung,

  • komuniti,

  • keluarga,

  • sekolah,

  • pekebun kecil,

  • peniaga pasar malam,

  • pemandu Grab,

  • penghantar makanan Foodpanda,

  • pelajar universiti…

Banyak sangat! Saya memang minat kajian sosial. Rasulullah SAW pun sangat dekat dengan isu masyarakat.

Dari situ, kita sudah mula berfikir: “Kalau aku jadi kerajaan, apa aku nak buat?”
Nah — itulah objektif.

Saya sendiri dulu memang tak tahu apa-apa. Bila dah terjerumus dalam PhD, tak boleh patah balik dah. Pertama sebab malu, kedua duit sudah keluar, ketiga masa, keempat tenaga dan usaha. Sebab itu saya tak mahu semua itu sia-sia. Cita-cita pun tinggi, kan.

TETAPI pada hari ini, kita boleh fikirkan apa kerusingan kita dan terus ja tanya pendapat ChatGPT atau mana2 AI. Mulakan dgn ayat ini: Saya teringin menyertai program PhD tapi tiada idea bagaimana hendak bermula. Saya berminat dalam bidang....., saya selalu terfikir mengapa sistem demokrasi hari ini seperti di manupilasi sehingga mereka yang tidak layak terpilih menjadi menteri dan lain2... (ini ayat saya, jangan tiru ayat yang bermula 'saya selalu'...)


Tentang kelas Dr. Muhsin

Sebelum buat PhD, saya cadangkan cari Dr. Hj. Mohd Muhsin bin Ismail. Beliau selalu buat kelas asas PhD secara percuma, kadang-kadang sampai 3 jam. Lepas itu baru ada bayaran. Ramai penyelia PhD sendiri yang rekomen pelajar pergi belajar dengan beliau.

Kalau jumpa kelas sejam RM80 yg bukan dari Dr Mushin, fikir elok-elok. Saya pernah pergi kursus SLR di Shah Alam, datang all the way dari Ipoh, tiada apa faedah pun yg saya dapat. 


Contoh kes: kawan nak buat kajian autism

Saya pernah jumpa seorang kawan yang nak buat kajian tentang autism. Saya tanya, “Senang tak nak dapat data?” Dia jawab, “Susah.”

Saya terus cakap: “Baik jangan ambik tajuk ni. Nanti tak siap.”

Saya cadangkan idea lain seperti: “Bagaimana mengawal demam denggi di kawasan X.”

Senang kan? Ada novelty di situ. Bila penilai tanya: “What is the novelty of your research?” Jawapan dia ada dalam Significance of the Study.

Contoh novelty: “Penduduk Kampung Pucuk Pinang Merah berjaya menghapuskan demam denggi!” Itu memang "contribution to new knowledge".

Tapi jangan buat kajian denggi betul-betul—boleh makan 5 tahun sebab kena tengok data sebelum, semasa, dan selepas.


Buat yang mudah dan logik

Sesuaikan sedikit:
“Creating awareness among elderly villagers on how to reduce the spread of dengue.”

Baru mudah. Baru doableTapi tajuk tesis boleh bunyi macam gempak:

The Level of Dengue Fever Awareness Among Elderly Residents in Kampung XXX

Nampak akademik, tetapi sebenarnya sederhana, boleh siap, dan ada nilai ilmu. Mahu bagi tajuk kita terangkat pun, boleh minta nasihat ChatGPT. Mudah jer..."abang, rujuk kepada tajuk saya ini,  sila beri beberapa tajuk yang sama tapi sesuai dengan level postgraduate. SV di negara saya suka tajuk yang bombastic".


MULA MENULIS

Pendahuluan (Introduction)

Saya pernah menulis hampir 30 muka surat untuk bahagian Pendahuluan, tetapi tetap rasa kelabu. Akhirnya saya tanya mentor saya. Penyelia saya memang terbaik — beliau memperkenalkan sistem mentor–mentee: yang senior bantu yang baru, yang sudah faham tolong yang masih konfius.

Saya sebenarnya keliru kerana saya tak tahu beza antara Introduction, Background of Study, dan Problem Statement. Bila penyelia terangkan, baru saya faham:

  • Problem Statement ialah bahagian yang menceritakan perkara-perkara negatif, isu-isu, kelemahan, jurang, dan segala benda tak selesai yang berlaku di tempat kajian kita — contohnya kampung saya.

  • Isu perpecahan, hasrat kerajaan tak tercapai, masyarakat miskin tak dibantu, politik masjid, ketidakbersatuan — banyak rupanya masalah di kampung saya.

Di sini saya nak kongsi cara membina Problem Statement yang senang ikut.


1. Mulakan dengan Visi (keadaan ideal)

Tulis dahulu ayat gambaran keadaan yang sepatutnya berlaku.
Contoh:

“Dalam sebuah kampung yang penduduknya bersatu, suasana harmoni dapat diwujudkan. Keadaan ini mampu menghasilkan pelbagai impak positif kepada pembangunan sosial, ekonomi dan kesejahteraan keluarga.”

Inilah visi — keadaan ideal jika masalah tidak wujud.


2. Masukkan ayat “Tetapi…!”

Sekarang kita senaraikan semua yang negatif.
Gunakan ayat -ve.
Ini memang wajib dalam Problem Statement.

Contohnya:
“Tetapi realitinya, penduduk kampung XXX berhadapan dengan pelbagai isu seperti perpecahan politik, kurang kerjasama, sikap individualistik, dan kelemahan penglibatan komuniti.”

Senaraikan semua masalah.
Ini bukan umpat — ini akademik.
Tapi tetap hati-hati ya, jangan sampai fitnah orang kampung sendiri.
Referensi mesti ada… jangan syok sendiri.


2.1. Jelaskan kesan (If this problem continues…)

“Jika keadaan ini berterusan, hubungan masyarakat akan semakin renggang, inisiatif kerajaan gagal mencapai sasaran, dan pembangunan kampung menjadi perlahan.”


3. Tulis ayat “Cara menyelesaikan masalah”

Contohnya:
“Sebagai salah satu usaha penyelesaian, satu kajian kualitatif diperlukan untuk memahami nilai, sikap, pegangan politik atau sosial penduduk kampung ini.”

Ayat ini ialah jambatan antara masalah → tujuan kajian.


Background of Study pula?

Tulislah perkara umum tentang:

  • hasrat kerajaan,

  • isu sosial,

  • kemiskinan,

  • jurang pendidikan di luar bandar,

  • politik komuniti,

  • kejayaan mana-mana kampung lain,

  • kampung yang tidak berjaya,

  • faktor kemajuan komuniti.

Tapi jangan dedahkan solusi sebenar — simpan untuk bab Recommendation.


Novelti PhD? PhD tidak semestinya rumit. Novelti bukan perlu cipta roket atau teori baharu. Novelti boleh jadi:

“Masalah kecil yang semua orang tahu, tetapi tiada siapa mahu selesaikan.”

Contoh:

  • masalah dadah,

  • rasuah kecil-kecilan,

  • politik kampung,

  • perpecahan masjid,

  • masalah air,

  • masalah mentaliti —
    semua orang tahu, tapi tak buat apa-apa.

Tugas PhD ialah membuktikan apa yang orang selalu cakap itu benar, dengan data dan metodologi. Simple, tetapi powerful.


Tentang rujukan (Uma Sekaran, Creswell, Merriam, Yin…)

Saya pernah tanya seorang profesor: “Kenapa kami asyik kena guna buku Uma Sekaran, Creswell, Merriam atau Yin? Kan ada ramai lagi penulis metodologi?”

Jawapannya mudah: “Mereka ini guru metodologi. Industri standard.”
Saya terus akur. Kita pelajar… ikutlah sistem yang selamat.


Tentang software

Sebelum mula:

  1. Buat satu email khas untuk PhD saja.

  2. Daftar Mendeley, Google Scholar, Grammarly.

  3. Jangan campur dengan email kerja — nanti berterabur.

  4. Grammarly mahal, beli di Shopee murah.

Saya ada kawan pakai email mamat12345@gmail.com. Password pun tamam4321.
Janji ingat.


Rahsia Kejayaan Saya (betul-betul membantu) - 

1. Jumpa Dr Azinuddin di PERHEBAT

Beliau baru siap PhD masa tu, dan beliau bagi saya motivasi, tunjuk tesis-tesis rujukan, lukiskan rajah hubungan antara tajuk → problem → objektif → isu.
Masa tu baru nampak sikit jalan. 

2. Pn Wan Azmin (PERHEBAT)

Salah seorang yang paling banyak bantu saya. Orang kampung saya pula tu — tidak hairanlah “cenge”, tapi sangat friendly, sangat resourceful.

3. Adik saya & Penyelia saya

Dua orang ni memang padu. Saya tak boleh nak kejar tahap depa, tapi depa banyak tolong bagi idea dan semangat.

Akhirnya saya sedar: Setiap orang ada keajaiban yang Allah beri. Yang penting sabar, usaha dan jangan putus asa.


NASIHAT IKHLAS UNTUK KAWAN2 YANG NAK JOIN PROGRAM PhD

Pertama sekali… pastikan nak teroka bidang apa, nak buat tajuk apa.
Ramai orang daftar dulu, baru nak fikir tajuk. JANGAN begitu sebab ramai juga hingga Sem 2 dok asyik bermain dgn apa nak buat, tajuk apa yang sesuai. pada masa tu sahabat akan rasa tertinggal dan panic. SEBAB.... bila nak daftar dalam Program PhD, Universiti dah suruh buat simple proposal dan tajuk tesis kita. Separuh jalan, nak tukar tajuk pulak. Nah di sinilah kita perlu cari Dr. Mushin

Berguru awal sebelum mendaftar. Lagi pun akan ada pula yg tersilap pilih universiti.

Sebelum daftar, pastikan sekurang-kurangnya:

  • tahu bidang apa nak buat,

  • tahu masalah apa nak kaji,

  • tahu data dari mana,

  • tahu objektif apa nak capai.

Kalau tak pasti… tunggu dulu. Jangan bazir masa, duit, dan tenaga.


Belajar daripada orang lambat — itu lebih berharga daripada belajar daripada orang laju

Pergilah tanya orang yang tak berapa laju buat PhD.
Yang slow-motion.
Yang sem 4 baru siap Chapter 1.
Yang sem 6 baru jumpa tajuk.

Kenapa?
Sebab depa akan bagitahu punca sebenar kenapa lambat.
Punca atau masalah inilah yang kita kena elakkan.

Orang laju memang bagus — tapi depa sendiri pun tak tau macam mana depa laju.
Sama macam orang kurus yang kata:
“Ala… makan macam biasa ja.” Padahal genetik, bukan disiplin. 


Contoh pengalaman saya sendiri

Saya sebulan lepas daftar baru nak berkenalan dengan Mendeley.
Guna sekejap… dia hang pula.
Bulan seterusnya baru tahu apa itu Grammarly.
Lepas tu baru faham beza basic research dan applied research.
Problem statement pula… memang keliru habis.

Inilah sebabnya saya kata: buat PhD bukan masuk kelas — tapi spt masuk hutan. Kena tahu guna kompas dulu.

Sekarang lebih mudah sikit sebab ada “Pak Chat” (ChatGPT). Cuma hati-hati — kadang dia bagi rujukan kelentong.
Lepas tu dia minta maaf.
Comel lah tu. 😆


Cari guru yang betul — bukan guru yang popular

Kalau nak buat kuantitatif, cari betul-betul tok guru dalam bidang itu.
Kalau nak buat kualitatif, cari tok guru kualitatif.

Saya sendiri hanya percaya dua orang:

  • Prof Zainuddin Awang — raja kuantitatif Malaysia.

  • Prof Rosmimah — ratu kualitatif.

Dua-dua ini ajar dari hati, bukan dari slide.

Kalau dapat belajar dengan mereka, banyak masalah selesai awal.

Ada juga 'cikgu' yg bagus dlm hal kualitatif di you-tube.... Dr Kriukow. ada masa dia ckp jgn baca banyak2. Dan saya pun dpt tahu, kita perlu baca abstract je pun dan mencukupi/memadai. mana ada masa nak byk kesemua penulisan. Mahu bijak lagi, suruh PakChat buat summary dari abstract tadi.


Isu besar bagi ramai pelajar: Supervisor

Ini realiti — Ramai orang menangis sebab supervisor macam-macam feel:

  • ada yang garang,

  • ada yang hilang,

  • ada yang suka tukar arahan 3 kali sehari,

  • ada yang “ghosting” student,

  • ada yang suruh cari tajuk sendiri lepas tu komen “tak kuat”.

Ada yang sampai cari tok bomoh, mandi bunga, dan “siup” muka sendiri.
Hehe. Bukan semua SV teruk. Ramai juga yang baik, cuma kita kena kenal ragam dulu.

Di UiTM saya pernah berhubung dgn Prof Dr Syafinar......mmg sangat profesional!

Contoh kes: Kawan saya ni…

Sudah masuk semester 3, masih ubah tajuk tesis. Tukar… tukar lagi… tukar lagi… Akhirnya tak bergerak.. Sebab apa? Sebab daftar dulu, baru cari tajuk. Itulah punca bencana.


SIARAN ULANGAN KEPADA YANG  NAK CAPAI GELARAN “Dr.”

Pertama sekali, sebelum terjun ke dunia PhD, masuklah kelas Dr. Hj. Mohd Mushin dulu. Cari saja beliau di Facebook. Minta dia buat taklimat percuma untuk tuan puan yang:

  • berminat nak buat PhD,

  • terpaksa buat PhD,

  • atau baru nak “rasa-rasa” dulu sama ada mampu atau tidak.

Lagi ramai join, lagi bagus. Sebab lepas dengar taklimat dia, barulah kita boleh bandingkan dengan taklimat PhD di universiti masing-masing.

Biasanya bila dengar taklimat universiti, lecturer akan mula dengan:

  • “When I was a student…”

  • “My SV dulu macam ni…”

  • “You must read a lot of articles…”

  • “You must identify gaps…”

  • “You must create a matrix…”

Lama-lama kita pun mabuk. Mabuk betul. Macam nak muntah metodologi.

Tapi hakikatnya…

PhD sebenarnya mudah dan simple.

Tak ada apa nak takut. Semua orang boleh buat — yang penting faham cara main dia.

Come join the bandwagon, katanya. Tapi jangan join langsung… Selagi belum ada tajuk yang mantap, yang telah dapat sokongan padu daripada kawan-kawan yang tengah buat PhD.

Kalau tidak, nanti jadi macam saya — daftar dulu, baru cari tajuk. Habis lingkup seminggu.

Sekarang, kalau nak mula:  Cari Dr. MOHD MUSHIN di Facebook, Instagram, Telegram, TikTok, atau type di Google pun akan keluar muka dia — mana-mana saja.

Masuk kelas PERCUMA on-line dia dulu. Beliau akan kongsi gambaran yg jelas dan tiada komitmen apa-apa. Ramai sudah yg telah berjaya. 

Akhir kata

SELAMAT BERJAYA

PS: kandungan penulisan saya ini byk di perolehi dari ilmu perkongsian Dr Mushin juga.